20.2.15

Längtan efter sommaren

Idag vaknade jag upp med sommarfiilis. Stugor i rött, spegelblanka hav och gröna träd var det jag såg framför mig. Jag längtar så efter att få sitta på sommarstugans gräsmattor och titta nerför backen. Det är världens bästa plats och jag skulle gärna bo där hela mitt liv. Söker sommarjobb i samma by för att kunna fira varje kväll på landet. För så skall en sommar vara. Inte så mycket stadsliv men mer av det där: bära upp varmt vatten från bastun för att kunna diska, inte behöva låsa dörren till natten, vakna upp och kunna sätta sig med grannen och äta morgonmål, ta en morgondopp, ta ett kvällsdopp, sola med halva släkten, springa varma dagar längs dammiga sandvägar, leka med alla barn. Det är sådant livet på mitt lande är. Hela pappas syskonskara och deras barn och barnbarn är där i varsitt hus. Helt u n d e r b a r t.









1 kommentar: