14.3.15

B good

Jag är inte alltid snäll och perfekt så det här är inte ett försök att säga att jag gör allting rätt och alla andra gör fel. De här är en text som vill öppna ögonen hos läsarna. Och hos mig själv.

Jag anser att man idag är elak. Att människor idag prioriterar sig själv i första hand och de övriga i andra hand ifall det inte är besvär, förstås. Människor ser på det ytliga och glömmer det viktiga. Man anser någon är ful om den inte har social status. Man föredrar perfektionism och framgång framför känslor, kärlek och personlighet. Så här tycker jag det verkar. Jag kan gå i dagar och tycka att mänskligheten är på väg käpprätt åt helvetet eftersom folk bara blir mer och mer giriga för dagarna som går.

Jag blir alltid förvånad då jag umgås med människor som tänker med förnuft. Människor som uppskattar att man är väldigt icke-perfekt, inte har fylligaste bankkontot och kanske inte ser ut som en modell. Människor som tycker det är okej att man kanske inte säger de rätta sakerna i de rätta stunderna, att man inte vet hur man skall klä sig, att man kanske inte kan värsta middags-vettochetiketten (trots att man förstår att bete sig artigt). Jag blir förvånad när jag träffar människor som är genuint hjärtliga och säger "du är bra" trots att man känner sig som något annat. Människor som accepterar att man står ut i mängden trots att det innebär att man är underlig. Ja, alltså theeese peopleeee.

För länge har jag pinats eftersom jag är rädd att mänskligheten blivit elak. Visst har den det. Vi blir mer själviska ju snabbare sociala medierna utvecklas och vi blir mindre miljömedvetna ju snabbare teknologin utvecklas. Alla flickor man inte gillar kallar man "en bitch" för att man helt enkelt tycker att man kan jämföra denne med en prostituerad. Alla män man hatar är "svin". Man ogillar människor som har det bättre och känner sig överlägsen dem som har det sämre. Man har inte en förmåga att se alla människor ur ett neutralt perspektiv. Han kanske kommer från en otroligt förfärlig familj och har haft en traumatisk barndom. Kanske. Men han kan bli vad som helst. Hon kanske kommer från perfekta familjen där alla ler som på amerikanska familjeporträtt. Kanske. Men hon kan nog vara den värsta av alla bekanta. Eller inte. Vi människor borde utvärderas av det vi beter oss som och inte av det som folk tror om oss.

Jag vill träffa mer vänliga människor som bryr sig om viktiga saker, inte lämnar kompisar i sticket, som kramar en när man blöder bort. Människor som inte bryr sig fast deras liv skulle förstöras så länge de kan se till att göra allt för dem omkring dem. Flickor trycker ner på andra flickor, kvinnor lyfter upp andra kvinnor. Jag måste få träffa människor som inte fastnat i tonåren och blivit avskyvärt självcentrerade och egoistiska. Jag måste få träffa dem som skall vara ett ljuvt bevis på att jag har fel. Ett bevis att mänskligheten inte är skadad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar