5.3.15

Budget-ekotips

Ibland då jag går i butiken ser jag att vissa köttprodukter har minus 30 procents rabatt. Idag såg jag malet kött med en -30 %-lapp. Originalpriset var 6,65 €/kg. Då jag fick ta bort en tredjedel av det blev det köttet faktiskt det billigaste på hela hyllan. Kilopriset blev ca 4,40 €. Alla andra kött kostade över 5 €/kg.

Poängen med att de säljer bort köttet billigt är ju att bäst före-datumet är nära. Men köper man hem dessa kött och lägger i frysen förlänger man bäst före-datumet massor. Så jag brukar göra så. Jag har nu fyra köttpaket i frysen som kostade alla 30 % mindre än under vanliga omständigheter. Idag köpte jag två paket och sparade sammanlagt 3 €. Jag tycker det är mycket.

Så ett budgettips bara. Men vill man dessutom tänka ekologiskt är detta ett ypperligt tillfälle. Jag vet inte vad butikerna gör med det gamla köttet men har en misstanke om att det bara slängs. Det här betyder att man drar sitt eget strå till stacken för att minska avfallet. Hurra.


1 kommentar: