23.3.15

Posivitet

Jag har aldrig varit så positiv och optimistisk som man kunde hoppas. Jag har även trott att det är omöjligt att vara positiv och att folk som sagt att de tänker positivt bullshittar mig. Snacka om att tänka negativt, haha.



Igår insåg jag ändå att det inte är någon vits att vara negativ. Jag har börjat märka hur jag kommenterar allt på något vis negativt. "Jo hon är säkert rolig, MEN..." osv. Jag blev äcklad av mig själv. Men jag kanske också märkte det här eftersom jag blev störd på hur andra människor var negativa. Fastän jag själv var det så irriterade det mig att någon annan måste vara sur och inåtvänd.

Det bara liksom klingade till inne i magkänslan igår. Jag insåg att jag vill inte längre vara negativ utan vara den där som ser ljuset i tunneln när det inte finns ett, den som tycker det är helt okej att det är några jobbiga dagar framför en (man dör ju oberoende inte) och den som lyfter upp andra människor istället för trycker ner.

Typiska kommentarer jag kan slänga ur mig är "hon är så störande", "jag fattar inte hur man kan leva sådär", "hennes selfies är såååå nologa" ... Alltså vem är det som är nolo egentligen?! JAG. Bitter och sur och trycker ner. FYYYYYYY julia.

Jag tänker börja tänka positivt. Det innebär också att ens positiva negativa tankar (what) skall vara endast positiva. En positiv negativ tanke är t.ex"jag hoppas att det inte går så". En enbart positiv tanke är "jag hoppas att det går som jag vill". Man har inte ens det nekande ordet med i le fras. Man vänder varje sak till något jakande.

Steg för steg

1. Vifta bort negativa tankar direkt då de kommer.
2. Börja dagen med att säga "jag är glad", "jag är bra", "jag är ..." osv. Nu vill jag poängtera att jag tyckt det här låter löjligt när jag hört någon säga att man skall göra så här. Men det hjälper. Det är så awkward att säga "jag är snygg" framför spegeln att man inte gör det. Men när man en gång testat inser man att man plötsligt faktiskt känner sig snyggare. Så säg: "jag är positiv", "jag är glad", "jag är optimistisk" och se till att ladda upp med en brakfrulle efteråt. Löööv it.
3. Skriv ner det som varit bra under dagen. Jag har tejpat upp papper på skåpdörrarna för att minnas detta. Jag skriver också vad jag är tacksam att jag har.
4. Var aktiv. Att sitta hemma och göra noll ger en för mycket tid att tänka på jobbiga saker och förvärrar allting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar