21.4.15

Är du nöjd?

Här ser ni en av mina favoritmänniskor i hela världen skratta. Hon skrattar flera gånger per dag. Fler gånger än hon gråter. När hon får mat säger hon "woooow!" och vill visa det till alla. När hon är glad gör hon alla andra glada. Hon är underbar. Och bra. Och glad.

Men framförallt

är hon nöjd.

Är du nöjd? Du kanske inte gillar ditt jobb, kanske inte dina vänner, dig själv, den du är tillsammans med, ditt hus, ditt liv, dina kläder.. Kanske. Du behöver inte vara nöjd med allting. Man kan inte ha allting perfekt. Ibland har man ont, ibland är man fattig, ibland är man irriterad.. Men ens liv är inte nödvändigtvis dåligt därför. Om man själv accepterar att saker och ting går snett, att man inte bor på det mest perfekta stället, att man inte har de finaste kläderna.. då kommer man troligtvis att vara mycket lyckligare än de som febrilt söker efter lyckan genom att alltid ha det perfekt. Jag har sagt det förut och jag ser det igen. Perfektion är att inte vara perfekt. Okej ingen är perfekt. Men man kan vara perfekt på ett imperfekt vis. Vet du vad jag menar?

Du kan ha ett lite snett ögonbryn som inte matchar det andra. En mun som ser excentrisk ut. Streck längs med kinderna (= jag, århundradets lägsta ögonpåsar... men tror inte att de ens kan kallas för det då de vällt ner på kinderna). Egendomligt formade ben. Fula tår. Jättevackert hår men alltid råddigt. Det som gör dig icke-perfekt är en perfekt trademark. Därför är man perfekt om man är icke-perfekt. Hur många gånger har jag sagt ordet perfekt nu...

Men allt handlar ju inte om utseendet. Man kan vara missnöjd med livet. Tycka att man har det tråkigt hela tiden, att ingen tycker om en, att man aldrig lyckas med något. Men ska vi se: du har säkert lyckats med något idag. Du har säkert någon som tycker om dig. Du har säkert skrattat en gång idag.

Jag brukar lipa ibland och tänka att ingen tycker om mig (egentligen gör jag inte det nåmer eftersom jag kommit över det) men så inser jag ju att jag har en massa människor som tycker om mig. Gamla kompisar jag inte talar med varje dag, min familj, min pojkvän, handbollsgäng som alltid finns där på något hörn.. Det finns alltid någon som tycker om lilla mig. Och jag har inte bara tråkigt en dag som känns dålig. Jag har säkert något bra jag kunde minnas från den dagen. Och om inte annat så gör en tråkig dag övriga dagar mer uppskattade.

Vi har så mycket mer att vara nöjda över. Vi tror att allting är dåligt men när vi skrapar lite djupare än bara på ytan inser vi att det finns så mycket mer i världen. Och hjälper inget är lösningen Friends, SATC, glass och en promenad.

Förresten. Bilden. Det är min favoritmänniska. Hon skrattar hela tiden. Sa jag det? Okej. Men det här sa jag kanske inte: vi skrattar en tredjedel av vad vi skrattade för sjuttio år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar