28.4.15

Enkla gröna tips

Jag är väldigt grön i mitt sinne. Sedan barnsben har jag förbannat konsumtion och icke-sortering samtidigt som jag fick en egen kompost till födelsedag. Jag har i många år varit orolig för klimatförändringen och nu och då ökar oron. Det går liksom i vågor. Ibland glömmer jag det och köper onödiga oekologiska och icke-fair trade kläder och skäms dagen efter. Lite som konsumtions-bakis. Men så faller jag ner i den gröna livsstilen igen och vågar knappt tända lampan på ett dygn för att världen mår dåligt av det.

Ah, naturen.

Om du vill bli grönare, gör då detta:

- frys alltid ner mat du vet att du inte kommer att hinna äta innan det blir gammalt. På så vis minskar du ditt avfall och har mat för en dag då det inte finns något annat hemma.
- sortera hela tiden. Jag skall hämta min kompost från mina föräldrar och plantera den på gården för att minska mitt avfall. Vad är fördelarna med en kompost? Jo, man minskar mängden soppåsar (jag skulle säga att hälften av dagens avfall i ett hushåll är bioavfall), man behöver inte betala för sopbilen så ofta och man får mull att plantera något kul i.
- köp saker begagnat och köp av dina vänner. Vi har alla kring 10 000 saker hemma (ingen överdrift, det sägs vara något sådant) och troligtvis använder vi en väldigt liten del av alla dessa. Fråga om din kompis har en gammal cykel du kan få. Fråga om hen har onödiga kärl. Fråga fråga fråga. Genom att hjälpa din vän att få mer utrymme i ditt hem hjälper du även Moder Jord och kommer billigare undan.


Ett bevis på att min källare är överdrivet full av saker ingen använder.

- tänk alltid över natten innan du köper något. Om du inte behöver det kommer du antagligen inte orka gå till butiken och köpa det nästa dag och vips har du sparat en tjugolapp samt utrymme i ditt hem och en hel del miljö.
- för alla dina söndriga, smutsiga samt användbara kläder till HM. De tar emot två plastpåsar textilier varje dag och du får en liten rabattlapp (minus femton procent på nästa inköp). Textilierna återanvänds.
- flyg inte till ditt grannland. Du kan bra ta båt/buss/tåg. Flyg hellre långa sträckor än korta.
- odla eget och använd ekologisk mull samt ekologiska frön för att må bra.
- plocka blommor i naturen i stället för att köpa. Om du köper: lägg en blomma/vas. Det ser snyggt ut och sparar pengar och miljö i stället för att du drar hem en fem kilos bukett...
- njut av friskt väder i stället för datorstirrning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar