28.1.15

Basskafferiet för varje person som vill vara hälsosam

Hejsan! Jag har försökt köra igång en hälsosammare livsstil för ca trettiosjunde gången och peppar mig själv så mycket jag kan för att inte slänga i mig en hel tårta då jag ser en. Jag måste av många orsaker träna, delvis ytliga orsaker, delvis helt bra orsaker. För det första ryms jag knappt in i mina kläder längre, för det andra känner jag mig obekväm, för det tredje är det jobbigt med svullen mage men ännu jobbigare då svullnaden inte går ner för att man egentligen inte är svullen utan faktiskt har en liten food baby, för det fjärde för att jag har dålig kondition, för det femte för att jag får huvudvärk då jag inte tränar och lever hälsosamt (spänner nacken och dricker inte vatten), för det sjätte.... osv. Jag behöver verkligen träning. Och nej, jag säger inte att jag är tjock, men jag vill gärna inte känna mig svullen och behöva köpa nya kläder bara för att jag köpte tretton Ben and Jerry's under en månad.

Jag har nu samlat ihop allt jag tycker är viktig att ha i skafferiet hos en person som vill leva hälsosamt.

I skåpet:
  • Kokos-, mandel- eller liknande mjöl
  • Chiafrön
  • Knäckebröd
  • Havregryn
  • Bakpulver (om man vill testa hälsosammare bakelser)
  • Vaniljpulver (inte samma som vaniljsocker)
  • Kokosmjölk
  • Malen ingefära
  • Kardemumma
  • Kanel
  • Eventuellt pepparkakskrydda (testa att smaksätta bananpannkaka med detta, he-a-ven)
  • Nötter och frön (håller dock bättre i kylskåpet)
  • Quinoa
  • Ris
  • Råkakao
  • Kikärter
  • Salt
  • Peppar
  • Kryddor
  • Olja

I kylskåpet:
  • Jordnötssmör (Urtekrams är bäst)
  • Ägg
  • Broccoli
  • Smör
  • Gurka
  • Soltorkad tomat
  • Avocado
  • Citron
  • Naturell yoghurt
  • Vitlök
  • Lök
  • Morötter
  • Grynost
  • Någon sorts mjölk
  • Riven mozzarella
I frysen:
  • Malet kött
  • Laxfilé skuren i bitar så du kan ta fram en portion åt gången
  • Frysta bär
  • Frysta grönsaker
Utanför alla skåp:
  • Banan
  • Apelsin
  • Vindruvor
Ja, jag tror det var allt. Kan dock vara att jag glömde något. Nu vill jag gärna förklara vad man kan göra av alla dessa råvaror.

Morgonmål:
  • Smoothie av yoghurt, banan och frusta bär (ev. kanel, chiafrön, kardemumma, citronsaft)
  • Gröt av havregryn och vatten och salt, frysta jordgubbar, skivad banan och en klick jordnötssmör (bäst)
  • Omelett av ägg med t.ex. avocado, soltorkad tomat, gurka, smör, grönsaker
  • Bananpannkaka av banan och ägg. Släng på en klick jordnötssmör eller alternativt frysta bär
  • Grynost med apelsin, banan, vindruvor, kanel
  • Chiapudding av 2 dl kokosmjölk, 2 msk chiafrön samt olika smaksättning




Varm mat:
  • Stekta grönsaker från frysen med malet kött
  • Crêpe gjord på mjöl, ägg och mjölk. Fyllning: malet kött och stekta grönsaker
  • Broccoli-morotsgratäng med malet kött och mozzarella
  • Ugnsbakad lax med stekta grönsaker
Mellanmål/kvällsvard:
  • Knäckebröd med gurka och kokt ägg
  • Yoghurt med nötter
Osv! Bara fantasin lägger gränser här. Nåväl, nu skall jag ut och gå en promenad. Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar