7.2.15

Feminism, vad

Hej. Jag läser ibland Zara Larssons blogg för att hon skriver så bra. Idag läste jag. Och trängde i mig något geggigt som fick mig att få lite obehagliga känslor i magen. Nåväl, Zara skrev att hur många gånger måste vi feminister skriva om det här (dvs förklara för dem som tycker feminismen gått för långt att den inte har det). Jag vill liksom skriva ett likadant inlägg. Var inte oroliga, jag tycker jag har bra poänger här.

Ja alltså.

Vad folk (vissa) tror att feminism är:
Man skall hitta fel i allting som männen och samhället gör, man skall känna sig kränkt vad som än händer, man skall ha det bättre än männen, man skall inte få skämta om maktförhållanden. M.m.

Vad feminism egentligen är:
Jämlikhet mellan kvinnor och män. Punkt slut. Det här betyder alltså också att det skall vara mer jämlikt för män att vara män. Inte endast kvinnorna skall få samma status som männen, männen skall också få samma som kvinnorna. Så sluta tolka ordet feminism fel. En kvinna skall ha samma lön som en man, en man skall få vara balett-intresserad utan att bli klassad som udda. En kvinna skall få bestämma över sitt eget liv och själv ta ansvar utan att en man står emellan henne och friheten, samtidigt som man inte skall utgå ifrån att "alla" gubbar som tittar på en är en våldtäktsman. Förstår ni? Vi är två olika kön, ja. Men vi är lika värda. Och det är inte bara så att männen har det bättre i allting, utan i vissa fall har kvinnorna det bättre. Vi måste bara inse att vi alla är på samma nivå.

Jag blir jätteirriterad då jag ser hur kvinnan ställs fram i samhället. Hon skall vara smal eller kurvig på ett snyggt sätt (allt annat censureras), hon skall vara lite vild (inga vanliga Julior, tack), ha värsta svallet till hår, hon skall vara lättklädd.. bla bla bla. Jag hatar att de bloggarna, de Instagram-brudarna som har mest följare är de snygga och de som lägger lite halvnakna bilder på sig själv då de testar underkläder (come oooooooon, hur mycket uppmärksamhet behöver du för att kunna vara?). Ja jag blir störd. Men samma sak skall det ju vara åt andra hållet. Mannen borde inte framställas som den som skall vara macho och stor och stark och ungefär bli tagen för givet som att han kan bli den perfekta ledaren i ett stort businessföretag. Eller bli tagen för given att det är han som tar över ett företag i familjen och inte hans syster. Mannen är också en snäll människa som t.ex. kanske gillar att baka. Varför måste vi förvänta oss att de två könen skall ha helt olika roller? Kvinnan lättklädd och mannen i dyr kostym på sitt framgångsrika kontor. Visst finns det lättklädda bilder på män också. Även det onödigt.

Jag vet inte hur jag skall avsluta det här. Men jag är trött på feltolkningar av feminism. Om någon säger att den är feminist och hatar män, då är den inte feminist. För då vill den inte ha jämställdhet här. Fatta. Det finns skillnad på "feminism" och feminism.

2 kommentarer:

  1. Håller så med, det är så olika på vad folk tror att feminism är och vad det egentligen är. Men jag tror också att det är vissa som ger ut lite fel bild när de är riktigt extrema! Hoppas bara allt det här sku lugna ner sig inom kort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp :) kanske om tio år är alla feminister och tycker det inte är något irriterande... :)

      Radera