20.4.15

Livsplaner

Jag har egentligen social media- och bloggpaus i en månad från och med idag. Har dock tidsinställt inlägg för hela tiden så det är bara att luta sig tillbaka och njuta av allt jag har att säga.

Jag beställde hem boken "How to be a Parisian". Älskar den. Alltså om jag kunde beskriva hur jag själv tänker så skulle det göras genom att kolla i hur boken är upplagd. Allting är lite sådär små-slumpmässigt men ack så härligt. Plötsligt kommer ett kapitel om vilken min som passar bäst på ett café, typ. Det är precis sådant jag går omkring och tänker på. Vad är en lämplig blick då man letar igenom kläder i butiken, hur skall man tänka då man sitter på en bänk, vart går jag då jag behöver en viss sinnesstämning. Det har hela livet varit svårt att beskriva tankarna men nu när jag läste boken kändes det som att det var jag som skrivit den. Och nu vill jag ha baguette.

Mina livsplaner är följande.

- växa som människa. Daniela om du läser detta.. jag ser upp till din vuxenhet.
- vara lycklig. Visst låter det så tråkigt redan nu. Jag skriver allt det där som andra också skriver om. Men faktum är att jag tänkt extra mycket på dessa saker på sistone. Människan är så väldigt grå och ledsen trots att hon får allt och lite till. Pengarna måste öka och man tror att lyckan ökar parallellt. Men nej. Den går neråt. Jag vill vara nöjd. Så jag skall jobba på det. Imorgon kommer ett inlägg om nöjdhet upp.
- börja leva lite mer som i "How to be a Parisian". Haha. Sitta på en bänk och läsa en bok, ha en baguette som tittar fram ur väskan, fortsätta att låta bli att kamma mitt hår...
- börja vandra. Söndagsvandring. Jag vill ta mitt pick och pack (mat, filt, vatten) och cykla till en skog, gå omkring, lyssna, andas, ta in det jag ser.. men framförallt: göra något utan telefon eller kamera. Göra något som inte behöver förevigas för de sociala medierna eftersom det förevigas i mitt minne. Jag tror vi ganska ofta tror att vi behöver fota allt omkring oss. Jag älskar att fota. Men ibland kanske man bara måste bevara minnen och inte materiella ting. Det lärde Snusmumriken mig en gång i tidens begynnelse.

Måste verkligen alla stunder förevigas?


- ha en skärmfri timme. Inga telefoner, inga kameror, inga TV:s, inga datorer, plattor, eller annan strålning. Mikrougnen må vara ett undantag. Denna timme skall äga rum varje dag och ge mig mer tid att faktiskt uppleva världen runtomkring mig.
- vara i naturen en timme om dagen. Opsan. Den kom jag visst på i skrivande stund.
- sluta gnälla. Folk gnäller på allt och jag måste säga att jag hatar det. Att höra om förkylningar, sjuka kroppsdelar, trötthet, ojnej jag måste göra det och det och det.. Jag kan verkligen inte tycka om sådant. Och jag gör ju det själv. Men jag vill inte irritera någon längre. Jag vill vara glad och en sådan där människa folk mår bra av att se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar