10.2.15

Kan man göra hälsosamma fastlagsbullar?

Jag undrar! Har någon gjort sådana? Jag har inte. Men eftersom min mun snart inte kan kontrollera sig då jag är på jobb och ser all them fastlagsbullar, så jag funderar på att baka några nyttiga...?! Är jag sjuk i huvudet. Möjligtvis, ja, men skulle det inte vara fantastiskt att kunna äta ohälsosamt och försöka övertala människor om att man har värsta paleo/paloe/palala(vad heter det)-dieten på G samtidigt som man mumsar i sig en bulle. He he. Jag tycker det skulle vara roligt. Men framförallt behöver jag det. Innan min mun säger upp kontraktet. Därav skall jag nu försöka förvandla detta recept härifrån till en hälsosammare variant (utan att testa - har typ inga ingredienser)...

Originalrecept:

Bulldeg:
75 gram smör
2 dl mjölk
25 gram jäst/gäst;)
½ dl socker
1 krm salt
½ tsk kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ägg för pensling

Fyllning:
Mandelmassa/sylt
Grädde

Mitt recept:

Bulldeg:
75 gram smör/kokosolja
2 dl vanlig eller t.ex. havremjölk
25 gram jäst (inte gäst)
½ dl agavesirap
1 krm salt
½-1 tsk kardemumma
1-2 ägg
7 dl blandning av vete-, kokos- och mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1 ägg för pensling

Fyllning:
Sylt gjord av agavesirap kokad med bär
Grädde

Jag vet ju inte om det här blir bra. Men det vet jag att vetemjölet är bra för att bullorna skall jäsa, även om det inte är det bästa alternativet pga gluten och annat tjafs. Så måste man också tänka på att inte ha så mycket mandelmjöl eftersom det suger i sig vätska. Så man behöver inte ta så mycket av det, och kanske lägga till pyttelite mer fett. Men som sagt, jag vet inte, återkommer då jag testat receptet. MUMSfili-Ali-Baba.

En bulle jag fotade på caféet

2 kommentarer: