23.2.15

Steg till mognaden

Har läst mycket om att vara mogen nu och Malin hjälpte mig lite på traven.

För att vara mogen skall man

- kunna göra egen mat från början till slut
- kunna tvätta sina egna kläder
- diska innan ett disktorn föds
- ta hand om sin hälsa
- hålla reda på sin egen ekonomi genom att spara och jobba
- ha städat hemma
- kamma sitt hår varje dag (förklarar mer straX)
- inte tala illa om andra bakom ryggen (det finns skillnad mellan att vara irriterad på någon och att håna någon)
- inte bry sig om någon är helknäpp så länge det inte berör en
- köpa hälsosam mat och inte bara glass
- inte bli arg för allt
- ha någorlunda vettiga principer
- förstå vad som på riktigt är av värde i livet
- umgås med människor som gör en gott
- tolerera annorlunda människor
- veta när man skall ha roligt och när man skall vara seriös
- kunna ta ansvar för det man gjort
- medge sina fel och brister



Hmm, vad mer?! Att vara mogen är ju inte att vara tråkig, som jag skrev i förra inlägget. Så visst kan man ha riktigt barnslig humor och tycka det är roligt att kasta snorkråkor på sina vänner. Men så länge man ändå följer punkterna ovan borde man kunna vara någorlunda mogen. Nuförtiden bykar jag själv (hehe min gamla mormor fick göra det förut, skäms), gör egen mat, äter hälsosamt, tränar, städar, diskar, försöker tänka två gånger innan jag köper, har ganska bra värderingar och vet vad som är viktigt i livet - och det är inte pengar... ja sånt.

Men så älskar jag t.ex. att vara arg. Skönt att bara vara bitter och sur för att någon annan behandlat en som skräp. Man får skylla allt på den andra. OMOGET. Så har jag svårt att bli vän med nya människor, svårt att låta bli att bry mig om hur idiotiska livsstilar vissa har (kan bli galet upprörd om någon jag inte ens känner är otrogen), jag jobbar inte så värst mycket heller och har inte hittat min väg i livet. Och det där med att kamma håret: jag gör det aldrig. Jag tror jag måste för att bli mogen. Ser ju ut som Röllipeikko varje dag om jag inte har hästsvans eller knoka. Men ja, skall börja med att diska undan nu efter att jag ätit (har ätit samma mat sedan fredag) och städa för att ens uppfylla något av kraven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar